جدیدترین مطالب

بنر مشاوره

راز های رتبه برتر شدن

رتبه برتر شدن آرزوی هر کنکوری است و همه برای رسیدن به آرزوهایشان در حال تلاش کردن هستند. این ضرب المثل معروف “هرچیز که در جستن آنی،آنی” را همه شنیده ایم، پس شمایی که در حال مطالعه ی این مطلب هستید بدانید قدم اول برای موفق شدن را برداشته اید. نکته ای که باید بدانید این است که رتبه برتر ها از دل دانش آموزان هستند (این تیکه رو خودمونی میگم، شاید رتبه برتر سال بعدخودت باشی یا همکلاسیت باشه پس اینو بدون که همتون دارید یک کتابو میخونید، آیا کتاب زیست تو با بغل دستیت فرق میکنه؟ خیر. پس چه چیزی باعث این تفاوت میشه که یکی رتبش تک رقمی یا دو رقمی میشه و دیگری کد شارژ ایرانسل؟ بیایید از کلیشه ها و حرف های کلی جامعه دور باشیم که میگن هر کی فلان جا درس بخونه رتبه برتره، تقلب میشه ، فلان درس تو کنکور سخته و… اینا همش بهانه است. درسته که مدرسه و معلم خیلی تاثر گذار هستند ولی خب راه هایی وجود داره که بتونی با بقیه رقابت کنی. پس ذهنتو از همه‌ی حرف هایی که تا الان شنیدی خالی کن تا باهم اصولی و منطقی صحبت کنیم. بهت قول میدم با انجام این اصول حتی از دانش آموز تیزهوشانی هم بالاتر باشی. خب بهتره که برگردیم و ادبی صحبت کنیم.)
اگر به صورت میدانی تحقیق کنید همه ی رتبه برتر ها یکسری اصول را عایت کردند تا به موفقیت برسند و همینطور اگر از دانش آموزانی که رتبه‌ی خوبی هم کسب نکردند سوال کنید، به اشتباهات مشترکی برمیخورید که همه‌ی آنها مرتکب شده اند. در ادامه مطلب برخی اصول و در آخر اشتباهات رایج را برمیشماریم.

هدف داشته باشید

تصور کنید که لباسهایتان را پوشیده اید و از در خانه بیرون آمده اید، اگر مقصدی نداشته باشید و همینطور در کوچه ها و خیابان ها سر درگم باشید، خسته میشوید و به خانه برمیگردید. ولی تصور کنید که هدف داشته باشید و مسیر شما دارای مقصد باشد، اگر مقصد شما دورترین شهر به شهر محل زندگی شما باشد هم به مسیر خود ادامه خواهید داد تا به مقصد برسید، در این وضعیت حتی اگر در راه خسته هم بشوید جایی استراحت می‌کنید و باز به مسیر خود ادامه میدهید. کنکور هم دقیقا اینگونه است اگر شما هدفی نداشته باشید در طول مسیر سردرگم میشوید و دچار خستگی و اهمال کاری خواهید شد ولی اگر هدف داشته باشید سعی میکنید تا به مقصد مورد نظر خود برسید. پس جمله ای که در بالا گفتیم “هرچیز که در جستن آنی،آنی” اینجا عینیت پیدا خواهد کرد. شما باید در همه ی زمینه ها هدف داشته باشید،مثلا: میخواهید به چه رتبه ای برسید؟ میخواهید به چه درصدی از هر درس برسید؟ اگر آزمون شرکت میکنید میخواهید در آزمون بعدی به چه ترازی برسید؟ باید در طول هفته چقدر درس بخوانبد؟ چقدر تست بزنید؟ و…

برنامه ریزی کنید

دومین قدم برای رسیدن به موفقیت در کنکور داشتن یک برنامه کامل است. باز هم از همان مثال مسافرت استفاده می‌کنیم. تصور کنید که حالا از در خانه بیرون آمدیم و میدانیم که مقصدمان کجاست، اگر راه رسیدن به مقصد را نداشته باشیم چه؟(الان شاید بگید میزنیم تو گوگل مپ و نشان و… اره آفرین تو مسیر کنکور گوگل مپ شما مشاورا هستن یکی از راه ها، کمک گرفتن از مشاوران خبره هست.) برای اینکار میتوانید از مشاوران کمک بگیرید که علم بیشتری در این باره دارند یا در مقالات دیگر ما یادبگیرید که چگونه برنامه ریزی کنید. برای داشتن دید کامل نسبت به برنامه ریزیباید 4 گام اصلی موفقیت در تنظیم برنامه های فردی را بدانید.

  • قدم اول خودشناسی: اگر شما با خودتان بیشتر آشنا شوید و خودتان را بیشتر بشناسید میتوانید برنامه ریزی واقع بینانه تری داشته باشید و در تنظیم برنامه موفق تر باشید. ما در کنکوراسیوم با گرفتن آزمون های روانشناسی به شما کمک میکنیم که خودتان را بهتر بشناسید و در برنامه ریزی موفق تر عمل کنید. در برنامه ریزی اصولی نباید به سمت برنامه ریزی آرمانی حرکت کنید بلکه هدف از برنامه ریزی، آن نوع از برنامه است که قابل اجرا باشد و بر اساس ویژگی های شخصیتی شما نوشته شده باشد.
  • قدم دوم شناخت رقبا: باید بدانید که رقبای شما در چه سطحی قرار دارند و دقیقا با چه افرادی روبه رو هستید. همچنین باید بدانید که چند نفر قرار است در کنکورآزمایشی سال تحصیلی شما شرکت کنند و چگونه باید با این تعداد رقابت کنید. یکی از بهترین راه ها برای مقایسه خودتان با رقبا و شناخت رقیبانتان شرکت در آزمون های آزمایشی مختلف و بررسی ترازتان است. تراز شما در آزمون های آزمایشی نشان دهنده ی جایگاه شما در بین رقیبانتان است. نکته ی اساسی این بخش که بسیار جای بحث دارد و سوال همیشگی دانش آموزان است در رابطه با مقایسه است. باید خودمان را با خوددمان مقایسه کنیم یا با دیگران؟ در ابتدا اگر اضطراب زیادی دارید باید فقط با خودتان مقایسه شوید و پس از افزایش اعتماد به نفس با دیگران رقابت کنید.
  • قدم سوم رعایت واحد زمانی: دلیل اصلی شکست اکثر برنامه ریزی ها رعایت نکردن واحد زمانی و غیر معقول بودن و فشرده بودن برنامه ریزی است و متاسفانه مشاوران کلاه سیاه(من به مشاور نماها و کار نبلد ها میگم مشاوران کلاه سیاه ) با عدم رعایت این موضوع فشار نامعقولی به دانش آموزان وارد میکنند و متاسفانه دانش آموزان از درس گریزان می‌شوند. یا از اینطرف بوم می افتند و با برنامه ریزی غیر اصولی واحد زمانی را بهم میزنند و باعث میشود که دانش آموزان به بودجه بندی آزمون نرسند. پس شما باید بدانید که برنامه ریزی مناسب شما باید چه ویژگی ای داشته باشد. همچنین باید بدانید که هر درس را در چند پارت مطالعاتی بخوانید و چه مدت زمانی را به آن اختصاص دهید. پس در مرحله اول بدانید که چقدر در روز بخوانید؟ چند درس بخوانید؟ چند پارت بخوانید؟ هر پارت چند دقیقه طول بکشد؟ نسبت زمان مطالعه به زمان تست زدن چقدر باشد؟ و…
  • قدم چهارم شناخت اصول برنامه ریزی: شما باید بتوانید بین زمانی که در اختیار دارید و محتوایی که قرار است مطالعه کنید تعادل لازم را تنظیم و اجرایی کنید. این قسمت سخت ترین بخش یک برنامه ریزی اصولی است که بتوانید بودجه بندی مورد نظر را در زمان معین مطالعه کنید. برای اینکار بهتر است از مشاوران متخص کمک بگیرید.
  • بحث برنامه ریزی اصولی موضوعی تخصصی است و بیشتر میتوان درباره این موضوع صحبت کرد و حول این موضوع مانور داد(مقاله ی برنامه ریزی اصولی رو مطالعه کنید).

روش مطالعه اصولی را یادبگیرید

سوین قدمی که میتوانید برای نزدیک شدن به رتبه های خوب کنکور بردارید رعایت اصول مطالعه و روش های مطالعه است. شما باید بدانید که ماهیت هر درس چیست و باید چگونه مطالعه شود. همچنین مطالعه دارای اصولی است که با رعایت آن میتوانید راندمان یادگیری خود را افزایش دهید. مثلا ویژگی مکان مطالعه ی خوب چیست؟ زمان مناسب برای مطالعه کردن چه زمانی است؟ منابع مناسب سطح شما چیست و باید از چه منابعی استفاده کنید؟ همچنین بهتر است انواع روش مطالعه را بشناسید و بتوانید از این روش ها برای بهبود مطالعه خود استفاده کنید. از آنجایی که مطالب مربوط به مطالعه بسیار گسترده هستند و نمیتوانیم در این مقاله به آن بپردازیم، در نوشته های دیگر آنرا به طور کامل بررسی کرده ایم. همچنین شما میتوانید با ثبت نام در پنل ویژه کنکوراسیوم ویدیو های آموزشی مربوط به این مبحث را مشاهده کنید.

آزمون ثبت نام کنید

چهارمین قدمی که شما را به موفقیت نزدیک میکند ثبت نام در آزمون های آزمایشی و یادگیری روش های آزمون دادن، همچنین به دست آوردن تجربه آزمون دادن است. اگر به مسیر پیشرفت و روند کار رتبه برتر ها نگاه کنید درمیابید که آزمون دادن و رعایت اصول و روش های آزمونی و همچنین انتخاب آزمون متناسب با شرایط و سطحشان یکی از اساسی ترین تصمیمات آنها بوده. اگر از افراد عادی و مشاوران کلاه سیاه سوال کنید با این جمله مواجه خواهید شد “آزمون دادن که بدرد نمیخوره. اینهمه آزمون ثبت نام کنی و کتاب بگیری که جیب فلانی رو پر کنی و آخرم به نتیجه نرسی؟ تو میتونی خودت بخونی و موفق بشی نیاز به آزمون نداری”. شما علاوه بر متمرکز شدن روی یادگیری و مطالعه باید بتوانید سطح دانش خود را بسنجید و همانطور که در قسمت لزوم برنامه ریزی و شناخت رقبا گفته شد، شما باید با جایگاه خودتان در ماراتن کنکور آشنا شوید و آنرا ارتقا دهید. پس آزمون را جدی بگیرید و حتما ثبت نام کنید. در سایت ما میتوانید مطالب مربوط به مقایسه ی آزمون هارا بخوانید و با توجه به سطح خودتان بهترین آزمون را برای ادامه ی مسیر انتخاب کنید.

رعایت سبک زندگی برنده (لایف استایل)

در مسیر کنکور محرومیتی نداریم بلکه با محدودیت ها مواجه هستیم. من این جمله را بارها تکار کردم حالا کمی به معنی آن توجه کنید.(این بخشو خودمونی میگم. قرار نیست تو سال کنکور همه چیزو کنار بزاریم و فقط بچسبیم به کتاب و خودمونو با درس خفه کنیم، قرار ما زندگی کنیم و در کنارش به موفقیت کنکور هم برسیم). در سال کنکور بجای اینکه کلا گوشی را کنار بگذارید بهتر است استفاده از آن را محدود کنید و صرفا از نقاط مثبت آن برای راحتی مسیر استفاده کنید ، همچنین استفاده از فضای مجازی و ارتباط با دوستانتان را محدود کنید ولی فقط تا حدی که به سلامت روانی و اجتماعی شما ضربه نزند. بهتر است ورزش کنید و فعالیت فیزیکی داشته باشید تا درس خواندن و یکجا نشینی باعث ایجاد مرض نشود. داشتن سبک زندگی مناسب، علاوه بر حفظ سلامت جسمی و روحی واجتماعی شما میتواند به رشد فردی شما کمک کند پس رعایت این اصل هم در قدم پنجم جزو باید‌های رتبه برتر شدن است.

اشتباهات رایجی که شما را از موفقت دور میکند:

  • نداشتن هدف
  • برنامه ریزی غیر اصولی و آرمانی
  • عدم پایبندی به برنامه و اهمال کاری
  • استفاده از روش های مطالعه نامناسب یا خواندن در زمان نامناسب مثل شب ها
  • خواندن پشت سر هم دروس و عدم مرور چد باره ی آنها
  • نشناختن انواع تست و استفاده ی ناصحیح از کتاب های کمک درسی
  • تست زدن بدون در نظر گرفتن زمان و محدودیت های سر جلسه کنکور
  • عدم ثبت نام آزمون و نداشتن تجربه ی آزمون واقعی
  • تحلیل نکردن آزمون و عدم رفع مشکلات و اشتباهات
  • درس نگرفتن از اشتباهات گذشته و پایبندی به مسیر های سنتی و غلط
  • ثبت نام کلاس های غیر ضروری و تلف کردن وقت در مسیر رفت و برگشت کلاسها
  • عدم مدیریت وقت اتلافی
  • نداشتن ویژن کلی برای ادامه مسیر و سر درگمی دردوران های خاص مثل عید و دوران جمع بندی و…
  • رعایت نکرن سبک زندگی کنکوری و استفاده ی بیش از حد از فضای مجازی
  • زندانی کردن خود در اتاق و صرفا پرداختن به درس و دور ماندن از سلامت فیزیکی و روانی
  • گوش دادن به موعظه های افراد غیر متخصص و مشاوران کلاه سیاه
  • استفاده نکردن از تجربیات افراد موفق و نداشتن مشاور و همراه که هم مسیر درست را نشان دهد و هم حمایتگر شما باشد
  • رها کردن مسیر درست و اصولی بخاطر مشکلات پیش پا افتاده و نداشتن قدرت حل مسئله فردی
  • برخی سبک های یادگیری خود را نمی شناسند و متحمل هزینه‌ی اضافی می‌شوند. تست سبک های یادگیری کلب به شما کمک میکند تا بدانید روش مطالعه ی مناسب شما چیست. چهار سبک یادگیری همگرا، واگرا، جذب کننده(تحلیلی) و تطبیق دهنده داریم که به شما در انتخاب نوع یادگیری کمک میکند. کتاب بخرم ؟ کلاس ثبت نام کنم؟ کلاس آنلاین ثبت نام کنم یا حضوری؟ با آزمایش بهتر می آموزم؟ با حل مسئله زودتر می آموزم؟ با مدل سازی بهتر مطلب را درک میکنم؟ با بارش مغذی باید به فهم مطلب برسم؟و… اگر سوالات شما از این دسته است میتوانید با آزمون سبک های یادگیری کلب و تفسیر آن توسط یک متخصص به جوابتان برسید. میتوانید در پنل آزمون های روانشناسی کنکوراسیوم این آزمون را پیدا کنید.

نتیجه گیری:

کنکور مسیری پایان پذیر است و سختی هایش قابل تحمل، و در نهایت موفقیت شیرین خواهد بود. در این مقاله به چند اصل برای موفقیت تحصیلی در زمینه ی کنکور اشاره شد. شما باید فعل خواستن را صرف کنید و در این مسیر از همراهان خبره کمک بگیرید تا پستی و بلندی مسیر دلیلی بر دلزدگی و عقب افتادن از رقبا نشود. وقتی هدف داشته باشید، برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی کنید و سعی کنید در طول مسیر با یادگیری مسیر خود را هموار تر کنید، رسیدن به مقصد برای شا آسان تر خواهد بود. با توجه به تغیرات اساسی کنکور در سالهای اخیر بهتر است علاوه بر رعایت این اصول از افراد متخصص کمک بگیرید تا موفقیت شما تضمین شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *